تحلیلی بر عکاسی مستند نوین و تاثیرات آن برعکاسی معاصر ایران

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
  • نویسنده محمد رحیمی
  • استاد راهنما فرهاد سلیمانی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1389
چکیده

چکیده از دهه ی 1960 به بعد رویکرد مستندنگارانه ی جدیدی در عکاسی جهان (به ویژه آمریکا) به وجود آمد که همچنان ادامه دارد. از سردمداران آن به رابرت فرانک و کتاب معروف او «آمریکایی ها» می توان اشاره کرد. عکاسانی مانند لی فریدلندر، گری وینوگراند، دایان آربوس، ویلیام کلاین، بروس دیویدسون، نن گلدین، پل گراهام، ویلیام اگلستون، مارتین پَر و دیگران که هر یک با نگاه شخصی خود این نگاه نو، به اعتباری آن شکل از نگاهی که فارغ از سنت های تصویری کلاسیک عکاسی است و نگاه عکاسانی چون لوئیس هاین و جاکوب ریس را به پرسش و چالش می کشد، در آثاری که آفریدند حفظ کرده و راه سلف خود را ادامه دادند. از سوی دیگر در دهه ی 1970 گرایشهای دیگری در این زمینه با عنوان «توپوگرافی نوین» و همچنین «فتوژورنالیسم نوین» مطرح می شوند که پیشینه ی آنها همان عکاسی مستند دهه ی 1960 بود. این گرایشها ویژه گیهایی دارند که بر روی عکاسی مستند معاصر تأثیر می گذارند . از دهه ی 1980 به بعد عکاسی مستند متنوع تر و بسیار پویاتر از گذشته عمل می کند؛ بخشی از این پویایی، حاصل زمینه هایی است که عکاسی مستند روی آن شکل گرفت. عکاسی مستند امروز عموماً در سه زمینه ی اصلی کار می شود برای کتاب، برای گالری و یا برای مجله استفاده می شود . عکاسی مستند امروز بسیار شخصی تر، شاعرانه تر، ذهنی تر و درونی تر شده است و مسئله ی اصلی، تنها مطابق بودن با واقعیت نیست، بلکه نگاه شخصیِ عکاس در عکاسی مستند امروز، از اهمیت والایی بر خوردار است. این شکل از عکاسی که بیشترین سهم عکاسی مستند متأ خر جهان را به خود اختصاص داده است، متأ سفانه به دلیل نبود بستر و زمینه ی لازم، عکاسی مستند معاصر ایران همپای عکاسی مستند جهان پیش نرفت و کارهای انجام شده نیز در حد و اندازه هایی نبوده اند تا جریان و رویکرد مسلطی را شکل دهند. بنابراین آن شکل از عکاسی مستند متأخر غربی در جامعه ی منفعل و کسالت بار عکاسی معاصر ایران غریب و نا آشنا جلوه می کند.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

چالش‌ عناوین و مصادیق عکاسی خلاق و هنری در عکاسی معاصر ایران با تمرکز بر دوسالانه های عکاسی نهم (1383) و یازدهم (1387)

نمایشگاه‌های سالانه‌ و دوسالانۀ‌ عکاسی، یکی از آوردگاه‌های مهم‌ عکاسی برای عرضۀ عکس‌ها و تفکر عکاسانۀ معاصر در کشور است. در این پژوهش، رویکردهای مطرح در نهمین و یازدهمین دوسالانۀ عکاسی ایران، با مرور عکس‌ها و نقد و نظرهای پیرامون آن‌ها شناسایی شده‌اند. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی است. از یافته‌های مهم این پژوهش می‌توان به این موارد اشاره کرد: 1. شرطِ داشتنِ رویکرد خلاق برای عکس‌ها در فر...

متن کامل

تحلیلی بر “سه گانه های” دوگانه ی عکاسی

    قرن نوزدهم رویای ثبت همیشگی جهان را ممکن ساخت و البته آن گونه که پیش از آن امکانش مهیا نبود. هنر برای نمایش زمانه به چیزی جدای از نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی نیاز داشت که در حقیقت از جنس عصر جدید باشد فناوری دست به کار شد و با کمک مهندسان، شیمی دانان و فیزیکدانان و البته با دخالت مستقیم روح هنر، عکاسی در دهه ی سوم قرن نوزدهم از رحم مشترک هنر و فنآوری زاده شد. (آلن سکولا، 1388: 69). عکاسی« دو...

متن کامل

تحلیلی بر تغییرات کاربری اراضی و تاثیرات آن بر منطقه 3 کلان شهر تهران

سازمان فضایی زیست­گاه­های شهری، نتیجه مستقیم فرآیندهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی می باشد. این سازمان یابی از محل استقرار اجزاء داخلی یک پراکندگی فضایی تاثیر می پذیرد. محل استقرار هر جزئی نسبت به هر یک از اجزاء دیگر با هم و توأم سازمان یابی فضایی را شکل می دهند. کارکردهای اصلی انسان بویژه کارکردهای اقتصادی، اجتماعی، تجاری و خدماتی و بواسطه انجام آنهاست که چشم انداز محیط شکل، فرم و نظام مختص به خود...

متن کامل

نکاح های نوین معاصر و مشروعیت آن ها

چکیده نکاح مسیار و نکاح دوستان از عقود نکاح نوینی هستند که در سال‌های اخیر مطرح شده‌اند و فقها و اندیشمندان معاصر پیرامون صحت و مشروعیت آ‌ن‌ها اختلاف نظر دارند. در نکاح مسیار زن از حق نفقه، هم‌خوابگی و سکونت مشترک با مرد صرف‌نظر می‌کند و مرد نیز ریاست چندانی بر وی ندارد. این نکاح در حال حاضر در کشورهای عربی حوزه‌ی خلیج فارس و افغانستان به شدت در حال گسترش است حتی سایت‌هایی نیز با عنوان مسیار و...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023